A következő épületekben (templomokban, kápolnákban, stb.) vannak XIV. századi freskók Padovában a világörökségi helyszínek listáján:


Cappella degli
   Scrovegni

Oratorio di San Giorgio
Basilica di
   Sant'Antonio

Battistero
   di San Giovanni
   Battista

Chiesa degli Eremitani
Loggia e Cappella
   della Reggia
   Carrarese

Oratorio di San Michele
Palazzo della Ragione




Kezdőlap






 
 
 

Padova Leghíresebb nevezetessége a Cappella degli Scrovegni, a kápolnát az "Isteni színjáték"-ban Dante által is emlegetett híres uzsorás lelki üdvéért fia, Enrico Scrovegni 1303-1305 között építtette a gazdag kereskedő- és bankárcsalád tulajdonosa. A kápolnát Giotto 38 epizódból álló freskóciklusa díszíti. A kápolna a 2021-ben elfogadott padovai világörökségi helyszínek időben (a XIV. század eleje) és jelentőségében elsőrendű része. A kápolna boltozatán a kék égbolton csillagok, a falakon Mária és Jézus életének epizódjai láthatók, lejjebb a lábazaton az erények és bűnök ábrázolásával. A bejárattal szemköztes homlokzaton az Utolsó ítéletet szemlélhetjük.

  

Cappella degli Scrovegni, a bejárat és a szemköztes oldal

  

Cappella degli Scrovegni, Júdás csókja, A csecsemők lemészárlása

  

Cappella degli Scrovegni, Jézus siratása, A pokol (részlet)

A Scrovegni-kápolna méltó párja a trecento vége felé, a Szent Antal bazilika szomszédságában épített Oratorio di San Giorgio, amelynek freskóit Giotto egyik tehetséges és ismert követője, Altichiero da Zevio (közismerten Altichieri) festette 1379-1384 között. Gyakorlatilag a világörökségi helyszínek keretét jelenti a két kápolna, a többi helyszín időben és jelentőségben közéjük helyezhető. Korábban kevésbé látogatták a nem elégséges megvilágítás miatt, azonban a közelmúltban alapos restaurálás és modern világítás beépítését követően a kápolna régi fényében ragyog.
         A padovai uralkodók, a Carrara fejedelmek szolgálatában álló Raimondo Lupi di Soragna zsoldosvezér családi mauzóleumának célját szolgáló épületben Szent Katalin, Szent Lucia és Szent György életét bemutató freskóciklusok láthatók, a bejárattal szembeni falon Jézus keresztrefeszítése látható, a bejárat felett pedig Jézus gyermekkorából vett történetek szerepelnek.



Oratorio San Giorgio, a hátsó fal a bejárattal szemben

  

Oratorio San Giorgio, bejárat, a szemköztes oldalon a Keresztrefeszítés

  

Oratorio San Giorgio, Szent György megöli a sárkányt, Szent György lefejezése

  

Oratorio San Giorgio, Alexandriai Szent Katalin kerékbetörése és csodálatos szabadulása, ill. lefejezése és eltemetése a Sínai-hegyen

  

Oratorio San Giorgio, Szirakuzai Szent Luciát hat ökörrel sem sikerült bevonszolni a bordélyba, ill. mártíromsága

Padova egyik leghíresebb temploma, amely a turisták egyik fontos célpontja, a Szent Antal bazilika (Basilica di Sant'Antonio), amelynek két kápolnájában is vannak világörökségi freskók. A templom jobboldali mellékhajójának második kápolnája a San FeLice vagy másképpen San Giacomo kápolna, amelynek a fő látnivalója a Szent Jakab legendája címet viselő freskó. Altichiero freskóján Francesco il Vecchio da Carrara fejedelem és maga Petrarca is megjelenik. A "Keresztrefeszítés" freskót az itáliai trecento legmagasabbrendű kifejeződései között tartják számon.

  

Cappella San Giacomo, a kápolna a főhajó felől és belül



Cappella San Giacomo, Crucifix (Keresztrefeszítés)

  

Cappella San Giacomo, Szent Jakab lefejezése és holttestét Lupa királynő kastélyába viszik

         A bazilika kórusát körülvevő kápolnakoszorú jobboldali első kápolnája eredetileg a Scrovegni család tulajdonában volt, egykor Giotto freskói díszíthették, de 1727-ben átfestették, mára csak a bejárati boltívek belső oldalán maradtak meg trecento képek, amelyek szentek mellképeit ábrázolják, 1968 óta ezeket Giottonak tulajdonítják.

    

Cappella delle Benedizioni, szentek (Giotto)

         Az idők folyamán a bazilikához négy kerengő is létesült. Az egyik arról nevezetes, hogy közepén egy hatalmas magnólia áll, egyike annak a 88 monumentális fának, amelyet Venetóban hivatalosan regisztráltak 2017-ben. A kerengő erről a fáról kapta mai nevét. Ebből a kerengőből nyílik a káptalani terem, az itteni freskóciklusok mára csak töredékesen maradtak fenn. A XIX. század első felében fedeztek fel több freskót, köztük Giotto néhány freskóját.

  

Sala del Capitolo, Giotto: Szent Ferenc stigmatizálása és Keresztrefeszítés részlete

         A bazilika másik kápolnája, amelyben trecento freskók, méghozzá valóban a világörökség részéhez tartozó freskók láthatók, a Cappella del beato Luca Belludi (Boldog Luca Belludi kápolna). A kápolna egyetlen hajóból áll, keresztboltozattal és egy kis félig nyolcszögletű apszisból. Luca Belludi Szent Antal tanítványa és társa volt, jelenleg a kápolnában vannak a hamvai. Eredetileg a káponát Fülöp és Jakab apostoloknak szentelték, a trecento egyik jelentős festője, Giusto de' Menabuoi 68 freskója látható a falakon ezeknek az apostoloknak az életéből vett jelenetekkel, valamint az oltár felett a Madonna a gyermek Jézussal, kétoldalt Anjou Szent Ferenc és Szent Lajos az egyik oldalon, Szent Antal és boldog Luca Belloni.

  

Cappella Belludi, a kápolna és az oltár mögötti kép

  

Cappella Belludi, jelenetek az oltárképtől balra és jobbra

  

Cappella Belludi, Szent Fülöp vitázik Kis-Ázsiában, Szent Jakab mártíromsága

         Még egy Menabuoi freskó található a bazilikában, a fentebb említett Magnólia kerengőt a bazilikával összkötő folyosón vagy másképpen átriumban az egyik lunettában gyönyörködhetünk a Mária megkoronázása freskóban.



Átrium, Giusto de' Menabuoi: Mária megkoronázása

         A város ura, Francesco da Carrara a felesége, Fina Buzzacarini számára szánta mauzóleumként a XII-XIII. században épült Keresztelő Szent jánosnak szentelt keresztelőkápolnát (Battistero di San Giovanni). A kápolna freskókkal való díszítését Giusto de' Menabuoira bízták, a munka a művész remekűve. A legnagyobb élményt a kupola Pantokrátora jelenti, a körben forgó angyalok, szentek a menyországot jelenítik meg. A kápolna összes falát a művész freskói borítják a Bibliából vett jelenetekkel.

  

Battistero di san Giovanni, a keresztelőkápolna belseje, a kupola freskója

  

Battistero di san Giovanni, nyugati fal, az oldal részlete: Madonna a kisdeddel

  

Battistero di san Giovanni, északi fal, az oldal részlete: Kányai menyegző

  

Battistero di san Giovanni, további részletek: a nyugati falon Angyali üdvözlet, az északi falon Háromkirályok imádása

  

Battistero di san Giovanni, keleti fal, az oldal részlete: Keresztrefeszítés

  

Battistero di san Giovanni, az oltár, az oltár közelebbről

         Szent Ágoston remeterend Szent Fülöp és Jakab templomát, amelyet egyszerűen a remeték templomaként (Chiesa degli Eremitani) ismernek, 1264-től kezdték építeni, trecento freskók melett a későbbiekben is létesültek művek, többek között Mantegna freskói is. A templom díszítése ma nagyon töredékes, mivel az épület helyrehozhatatlan károkat szenvedett a várost 1944. március 11-én sújtó bombázást követően, elpusztítva a Cappella Maggiore teljes jobb falát, Guariento munkáját, a presbitérium boltozatát és a déli apszis-kápolnákat, beleértve az Ovetari kápolnát is. Guariento nagy freskója megmaradt a Cappella Maggiore északi falán, emellett töredékesen meg lehet tekinteni Menabuoi freskóit a többi kápolnákban, Altichiero da Zevio freskója csak egy 1938-as fekete-fehér felvételen őrződött meg.



Cappella Maggiore, Guariento di Arpo: a kápolna északi fala

  

Cappella Maggiore, Guariento di Arpo: részletek az északi falon, Szent Ágoston öltöztetése, Szent Ágoston látomása

  

Cappella Maggiore, Guariento di Arpo: a lábazaton a Hold és a Nap

  

Cappella Maggiore, Guariento di Arpo: a lábazaton Merkúr és Vénusz

  

Cappella Cortellieri, Giusto de' Menabuoi: San Giovanni Battista, erények



Cappella Sanguinacci, Giusto de' Menabuoi: Madonna col Bambino e santi (Madonna a kisdeddel és szentekkel)



Cappella Dotto, Altichiero da Zevio: Incoronazione della Vergine (Mária megkoronázása)

  

A főhajóban Stefano da Ferrara, Madonna col Bambino,

         Ubertino da Carrara 1339 és 1343 között palotát építtetett a Carraresi család padovai rezidenciájaként. A palotakomplexum több épületből állt, köztük a Palazzo di Ponente-ből és a Palazzo di Levante-ból, amelyeket egy központi épület és egy nagy belső udvar kötött össze, amelyek nagyjából megfelelnek a mai Piazza Capitaniato-nak. Egy átjárót is építettek, amely lóháton volt megközelíthető, és összekötötte a Palazzo di Ponente-t a városfalakkal és a Carrara-várral, ez az átjáró veszély esetén hasznos volt a meneküléshez. Az utolsó fennmaradt rész, amely érintetlenül maradt mára az egykor grandiózus palotából, a Palazzo Liviano és a Dóm mögött a Loggia Carrarese, egy kétszintes, rózsaszín veronai márványoszloppal ellátott galéria.
         Ubertino 1345-ben bekövetkezett halála után a galéria mögött egy magánkápolnát hoztak létre, amelyet Guariento 1355 és 1360 között festett ki freskókkal az Ószövetségből vett jelenetekkel.



Loggia Carrarese, összkép

  

Loggia Carrarese, a középső rész közelebbről, Judit lefejezi Holofernest, részlet

         1397-ben kettős házasság Gigliola da Carrara, Francesco Novello lánya és Nicolò III d'Este, Ferrara gyermekura és Francesco III da Carrara, Novello legidősebb fia, Francesco Gonzaga, Mantova ura Alda lányával volt a nagy esemény Padovában. Ugyanebben az évben Jacopo da Verona Pietro de' Bovi megbízásából elkezdte freskókkal díszíteni a Santa Maria kápolnát a San Michele templom szomszédságában. Az évszázadok során mára szerencsés módon a lerombolt San Michele templom közelében levő kápolna maradt csak meg, a San Michele oratórium-má lefokozott templom helyett a Santa Maria kápolna átvette a templom nevét. Akkor senki sem gondolta volna, hogy ez lesz a Carrara-korszak freskóinak utolsó ciklusa.
         A XIV. század végén festett freskóciklus témái Ubertino 1345-ben bekövetkezett halála után a galéria mögött egy magánkápolnát hoztak létre, amelyet Guariento 1355 és 1360 között festett ki freskókkal az Ószövetségből vett jelenetekkel. Jacopo da Verona által képviselt témák az Angyali üdvözlet, a Születés és a Mágusok imádása, a Mennybemenetel, a Pünkösd, a Szűz halála és Szent Mihály.



Oratorio di San Michele, a bejárat feletti fal

  

Oratorio di San Michele, részletek: Angyali üdvözlet, Mihály arkangyal

  

Oratorio di San Michele, további részletek a kápolna egyéb falain

         A Palazzo della Ragione korában a városi bíróságok székhelye és Padova fedett piaca volt a földszinten. A becslések szerint 1218 és 1219 között épült, és 1306 és 1309 között Fra' Giovanni degli Eremitani loggiákkal és jellegzetes felfordított hajótest formájú tetővel egészítette ki, egyúttal az emelet három helyiségének válaszfalait elbontotta. A felső emeletet ilyen módon az akkori Európa legnagyobb terme lett, amelyben nincsenek oszlopok, mérete körülbelül 80x27 méter, magassága közel 40 méter. A termet a XIV. század első felében egyes források szerint Giotto freskói borították. Giotto freskói feltehetően megsemmisültek az 1420-as tűzvészben. Ezeket Nicolo' Miretto padovai mester állította helyre Stefano da Ferrara és más festők közreműködésével. Kérdés, hogy Giotto freskóit állították-e helyre, feltehetőleg inkább a freskókat saját ízlésük szerint újrafestették már a XV. század elején, csupán Giotto nevére hivatkozva került a Palazzo della Ragione a világörökségi helyszínek közé. A freskók a négy falon három sávban láthatók, összesen mintegy 200 méter hosszúságban.

  

Palazzo della Ragione, a terem összképe és a fal egy részlete

  

Palazzo della Ragione, további részletek