Az itt szereplő ismertetés rövidített változata a "Várak, kastélyok, templomok" c. kiadványsorozat (ezzel a címmel folyóirat, évkönyvek, digitális kiadványok jelentek meg a történelem, épített örökség és turizmus témákban) 2019-es évkönyvében jelent meg.

További részletek:

Hátra Kezdőlap Előre






 
 
 

Egyéb templomok a varég-görög kereskedelmi út mentén a mai Ukrajna területén

         A Dnyeper mentén haladó északi folyóvízi útvonal mellett érdemes megemlíteni a Fekete-tengert és a Balti-tengert összekötő másik fontos kereskedelmi útvonalat a Dnyeszter, Bug, Visztula folyókon keresztül. Az itteni kereskedelem nagyságát (gondoljunk a Balti-tenger partjairól származó borostyánra) a Nyugati-Bug partján fekvő Drohiczynben (nem messze Varsótól) talált kereskedelmi plombák száma is tükrözi. A folyóvízi útvonalat errefelé keresztezte egy szárazföldi útvonal, amely a volgai bolgárok felől vezetett Kijeven, Krakkón, Prágán és Regensburgon keresztül a Duna-menti bajor földre. Ennek a területnek a későbbi megnevezése Volhínia (oroszul Волынь, lengyelül Wołyń, ukránul Волинь), amely a Pripjaty déli mellékfolyóinak és a Nyugati-Bug felső folyásának a medencéjét foglalja el. Kijev már a X. század közepétől fogva kiterjesztette befolyását erre a területre. Az első itteni erődített földvár volt Voliny, a település nevéből származik Európában a Volhínia név. Mára az erősségnek csak nyomai maradtak fenn a Bug folyótól kb. egy kilométerre a Hucsva (lengyelül Huczwa) mellékfolyó partján egy ovális (80 х 70 m) földvár formájában. Ez a település vált a Volinyi fejedelemség magjává a X. század végétől.



Voliny, a földvár maradványai űrfelvételen

         Hamarosan a kijevi fejedelemség új központot hoz létre, 988-ban I. Vlagyimir kijevi nagyfejedelem Vszevolod fiát ültette a róla elnevezett Vlagyimir fejedelmi trónjára, Volinytől kicsit odébb a Nyugati-Bug másik partjától nem messze. Annak érdekében, hogy megkülönböztessék a Kljazma partján fekvő Vlagyimirtől, a várost Vlagyimir-Volinszkijnek nevezték a későbbi századok során. A XII. század első felében a volinyi fejedelemség déli részén egy önálló fejedelemség, a halicsi fejedelemség jött létre, a XII. század végén azonban a halicsi fejedelemség örökösök nélkül marad és a két fejedelemség halicsi-volinyi fejedelemség néven egyesült. Vlagyimir-Volinszkij lett a fejedelemség (magyarul Galícia-Volhíniai fejedelemség, latinul Regnum Galiciæ et Lodomeriæ) központja.
         Ez a terület számunkra azért érdekes, mert a magyar királyok több hadjáratot is indítottak a fejedelemség elfoglalására, mivel a XII-XIII. század folyamán a magyar királyság gazdasági erejének köszönhetően közép-európai nagyhatalom volt, egyenrangú hatalom volt a német-római és a bizánci császársággal szemben és nemcsak a Balkán irányában, hanem észak-kelet felé az ottani orosz fejedelemségek felé is próbált terjeszkedni. Az első hadjáratot I. László indította még 1095-ben, 1099-ben Könyves Kálmán hadait verték meg Peremisl (lengyelül Przemyśl) alatt. 1123-ban II. István indult seregével Vlagyimir-Volinszkij ellen. II. Béla és II. Géza is beavatkoztak az orosz fejedelemségek közötti belharcokba, segédcsapatokat küldtek hol az egyik, hol a másik fejedelem kisegítésére (1139., 1144., 1148. tavasza, 1150. januárja, 1150. októbere, 1151. tavasza, 1151. június-júliusa, 1152. tavasza). Az első komolyabb eredményt III. Béla, korának legsikeresebb árpád-házi uralkodója érte el, 1188-ban a trónjáról elűzött halicsi fejedelmet foglyul ejtette, majd seregével elfoglalta Halicsot, melynek kormányzását ifjabb fiára, András hercegre (később II. András király) bízta. 1190-ben a halicsiak elűzték a herceget, de ennek ellenére 1918-ig a magyar királyok hivatalos címei között „Galicia et Lodomeria” néven szerepelt a fejedelemség. Miután II. András király a trónra került, többször is vonult haddal Halics visszaszerzésére (1205, 1206, 1208, 1211, 1212, 1213, 1214, 1216, 1220.). 1215-ben II. András elérte, hogy Kálmán fiát elismerjék Halics királyának, de 1219-ben Kálmánt elzavarták. 1231-ben II. András ostrommal Vlagyimir-Volinszkij ellen vonult, azonban a helyszínen meggondolta magát, mondván, hogy ilyen erősséget még német földön sem látott. A tatárjárás után 1243-ban IV. Béla is beavatkozott, a csernyigovi Mihail fejedelem fiát, Rosztyiszlávot próbálta hatalomhoz juttatni Halicsban.
         A későbbi századok során a fejedelemség veszített jelentőségéből, majd több évszázadra a lengyel királyok uralma alá került. Emiatt az itt épült korabeli templomok mára vagy megsemmisültek, vagy a katolikus egyház nagymértékben átépítette azokat. Erre példa a Vlagyimir-Volinszkijben épült XII. századi Uszpenszkij székesegyház.

  

Vlagyimir-Volinszkij, így nézett ki a templom az "újjáépítést" megelelőző időkben, illetve napjainkban, a XII. századi állapot már felismerhetetlen

         A fejedelemség másik fontos települése volt Luck, az itt épült XII. századi Szent János evangélista templom többszöri átépítésekkel ugyan, de fennállt 1775-ig, ekkor a rossz állapotra tekintettel lebontották, a helyére újat akartak építtetni, de a püspök halála miatt a tervből nem lett semmi. A templomból származik a ma kijevi múzeumban látható Istenanya ikon a XIII. századból.

  

A tető alatt a templom alapjai a lucki vár udvarán

      

Így nézhetett ki templom eredetileg, az egyik lehetséges rekonstrukció, valamint a templomban őrzött ikon

         A Galícia-Volhíniai fejedelemség másik fontos központja a két részfejedelemség egyesítése előtt Halics volt. A fejedelmi központ eredetileg a mai településtől 2 kilométerre délnyugatra, a mai Krilosz falu területén volt, a mai nyugat-ukrajnai Galícia területén, nem messze a Keleti-Kárpátok északi lejtőitől a Vereckei-szoros közelében. A mai Halics a tatárjárás után jött létre, ezután került át ide a fejedelemség központja a mai Kriloszból, közelebb a Dnyeszter partjához.A település első írásos említése 1140-re datálódik, a régészeti feltárások alapján azonban az itteni dombon már korábban jött létre a fejedelmi központ, ahol 8 templom maradványait tárták fel. Ezenkívül néhány kilométerre Krilosztól a környéken további templomok is voltak, azonban kettő kivételével megsemmisültek, sőt a két megmaradt templom is többé-kevésbé átépített formában. Halicsban a későbbi századok során átépített Jézus születése templom mellett lelkes helyiek a környék templomainak feltételezett rekonstrukcióinak alapján egy érdekes makettet állítottak fel. Íme a környék űrfelvételen, a makett képe és a templomok listája, sajnos az internet alapján nem volt lehetséges kinyomozni a templomok többségének valódi helyét, az űrfelvételen négy általam azonosított helyszín, valamint a halicsi XIV. századi vár rekonstuált helyszíne látható.



Krilosz, Zalukva, Sevcsenkovo és a mai Halics az űrfelvételen



A maketten a templomok túl közel kerültek egymáshoz

         – Krilosz, Megváltó templom
         – Krilosz, Uszpenszkij (Feltámadás) székesegyház, ma a helyén a volt székesegyház köveiből emelt Vaszilij-kápolna áll
         – Krilosz, rotonda kvadrifolium, a helyét az internetes források alapján sikerült itt azonosítani
         – Krilosz, Szt. Iván templom
         – Krilosz, Angyali üdvözlet templom
         – Krilosz, Feltámadás rotonda
         – Krilosz, Szt. Illés templom
         – Krilosz, Szent Miklós templom

         – Zalukva, Megváltó temploma
         – Zalukva, Mihály arkangyal templom
         – Zalukva, Cirill és Metód temploma
         – Zalukva, Szt. Anna templom
         – Zalukva, Becsületes Krisztus templom

         – Sevcsenkovo, Szt. Pentele templom, ma erősen átépített formában

         – Halics, Jézus születése templom, ma a felismerhetetlenségig átépített formában

         Az érdekesség kedvéért alább szerepeljenek külön-külön a maketten látható templomok, először a Kriloszban épültek:        



A Megváltó temploma, mellette a főtemplom, a Feltámadás székesegyház

    

Rotonda kvadrifolium, Szent Iván templom, Angyali üdvözlet templom

        

Feltámadás rotonda, Szent Illés templom, Szent Miklós templom

         Az alábbi űrfelvételen a hajdani Halics, azaz a mai Krilosz településen levő domb látható, a nyolcból két templom azonosítható, az Uszpenszkij (Feltámadás) székesegyház és egy rotonda kvadrifolium.



Krilosz dombja, ahol feltehetőleg a nyolc valamikori templom állhatott



Krilosz dombja, a rotonda kvadrifolium alapfalai

         Krilosz dombján a legjelentősebb Uszpenszkij templom 1157-ben épült, de Batu kán 1241-es inváziója után megsemmisült. A templom romjainak anyagából 1500 körül épült a mostani Vaszilij kápolna, amelynek falában megőrződött az egykori templom fala 10 m hosszan és 146 cm magasságban.



A templom helyén épült Vaszilij kápolna

         Zalukva templomainak makettjei, természetesen ezek is nagyjából a fantázia révén születtek:

   

A Megváltó temploma, illetve Mihály arkangyal templom

      

Cirill és Metód temploma (szintén rotonda), Szent Anna templom, Becsületes Krisztus templom

         Végezetül szerepeljen itt a két fennmaradt, de erősen átépített templom makettje, Sevcsenkovo és Halics településeken, természetesen ezek is fantáziaszültek:

   

Sevcsenkovo, Szent Pentele templom, illetve Halics, Jézus születése templom

         A templomok többségének a rekonstrukciója inkább a bizáncias elképzeléseket tükrözi, mintsem a valóságot, de ennek ellenére a templomok majdnem a fele azt mutatja, hogy a románkori befolyás erősebb lehetett, mint a bizánci. Több kutató ezt magyarországi hatással magyarázza. Ez a megfontolás abból a szempontból is érdekes lehet, hogy a korabeli vlagyimir-szuzdali templomok építői között galíciai mesterekről tudósítanak, akikről feltételezik, hogy az ottani templomoknál felismert románkori vonások tőlük származnak.
         Galicstól északnyugatra másfél kilométerre, a mai Sevcsenkovo faluban áll az egyik megmaradt XII. századi galíciai templom, bár kérdéses, mennyire eredeti formában. 1600 körül a katolikusok ferences kolostorának a templomává tették és átalakították. Mai formáját az 1965-69-es restaurálás után nyerte el. A műemlékben keverednek a a korabeli orosz és román stíluselemek, az orosz stílust a kereszt alaprajz és a kupola jelenti, a román stílus pedig az építéstechnikában és a díszítő elemekben, pl a kapuzat kialakításában mutatkozik meg. Az orosz (bizánci) stílusú átépítés erőltetettnek tűnik, a templom gyakorlatilag románkori stílusú. A másik megmaradt templom a halicsi Jézus születése templom, az eredeti templomból mára semmi nem őrződött meg.



Sevcsenkovo, a templom 1600 után

  

Sevcsenkovo, a templom napjainkban, illetve a templom nyugati románkori kapuzata



Halics, Jézus születése templom, a templom alakja emlékeztet a román korra, de nincs semmi bizánci, a hamis kupolától eltekintve