várj egy kicsit Siklósi Miklós honlapja

Burgos, 3. nap

Salamanca, Valladolid
2012. május 29.

Salamanca
Convento de San Esteban
Convento de las Dueñas Colegio de Calatrava
Iglesia de Santo Tomás
   Canturiense
Catedral Vieja
Convento de las Isabeles
Monasterio de Santa
   María de la Vega
Catedral Nueva
A salamancai egyetem
   és épületei
Iglesia de Sancti Spiritus
Plaza Mayor
Torre del Clavero
Iglesia de San Pablo
Több románkori templom Puente romano
Castillo de Simancas
Valladolid
A város első templomai
Palacio de Santa Cruz
Casa Museo de Colón
Iglesia de Santa María
   Magdalena
Colegio de San Gregorio
Iglesia de San Pablo
Iglesia de Nuestra Señora
   de las Angustias
Fachada de la Universidad
Museo Casa de
   Cervantes


Hátra Kezdőlap Előre






 
 
 

Salamancába érkezve a központtól pár száz méterre sikerült parkolni, onnan már látni lehetett a San Esteban kolostor óriási platereszk homlokzatát. A városban két dolog tetszett meg, az egyik az volt, hogy szinte egyeduralkodó volt az épületek szép aranybarna, rózsaszínbe hajló színe, ami a homlokzatok homokkő kiképzésnek köszönhető, a másik pedig a szintén egyeduralkodó platereszk stílus, máshol nem láttunk ennyi ilyen stílusú épületet. A San Esteban kolostor volt mindjárt az első ilyen kedvező benyomás.



Salamanca, Convento de San Esteban, homlokzat, 1590-1592.

  

Salamanca, Convento de San Esteban, a homlokzat részletei

         A kolostorral átellenben áll egy másik kolostor platereszk részletekkel, a Dueñas kolostor.



Salamanca, Convento de las Dueñas, déli oldal a platereszk kapuzattal

  

Salamanca, Convento de las Dueñas, a platereszk kerengő és a kapuzat közelebbről

         Mielőtt a központ felé indultunk volna, tettünk egy kis kitérőt délnyugat felé, hogy egy román stílusú templomra vessünk pillantást. Menet közben a Colegio de Calatrava homokkő homlokzatában gyönyörködhettünk, az épületet V. Károly 1552-ben a salamancai egyetemnek szánta, ma egyházi rendeltetésű.



Salamanca, Colegio de Calatrava

         Egy kissé odébb egy román stílusú templom áll, amelyet Thomas Becket canterburyi érseknek szenteltek. Az érdem az angol Ricardo és Randulfo testvéreknek köszönhető, akik ebben az időben a salamancai egyetem tanáraiként 1175-ben úgy döntöttek, hogy templomot emelnek a honfitárs szent tiszteletére.

  

Salamanca, Iglesia de Santo Tomás Cantuariense

         Visszatérve a parkoló irányába, ahol a kocsit hagytuk, tovább haladva értük el a salamancai székesegyházakat. Salamanca egyszerre két székesegyházzal is rendelkezik. Az elsőt a XII. század első harmadában kezdték építeni és a XIV. század végén fejezték be, ezért nevezik régi székesegyháznak (Catedral Vieja). Az építés elején román stílusban, a végén pedig már gótikus stílusban épült. Román stílusban maradt meg az apszis, mivel innen kezdték el a munkálatokat. A régi székesegyház legszembetűnőbb része az 1150-ben épült pikkelyes kupola, az úgynevezett Torre del Gallo (Kakastorony), amely a zamorai székesegyház kupolájának mintájára készült és hasonló kupolák láthatók még Zamorán kívül Toro és Plasencia templomain.

  

Salamanca, Catedral Vieja, látkép az apszis felől, románkori oszlopfő

  

Salamanca, Catedral Vieja, Torre del Gallo (Kakastorony) pikkelyes kupolája



Salamanca, Catedral Vieja, templombelső

         A másik ékessége a régi székesegyháznak a főhajó összetett oltárképe, az ortodox ikonosztázokra hasonlító retablója és a retabló feletti freskó az apszis boltívén. A retabló 1430-1450 között készült, alkotói a firenzei származású Delli testvérek, a legtöbb képet Dello Delli festette, a központi részhez néhány képet Sanson Delli festett, végül a harmadik testvér, Nicolás Delli, ismertebb nevén Nicolás Florentino készítette a mű utolsó paneljeit és az Utolsó Ítélet freskót a retablo felett. Egyes vélemények szerint az utolsó ítélet jeleneteit a pisai temetőben készült Orcagna freskók ihlették.

    

Salamanca, Catedral Vieja, a főhajó retablója közelebbről, Szűz Mária szobra, a retablo egyik képe



Salamanca, Catedral Vieja, Nicolás Delli: Utolsó ítélet

         Nicolás Florentino személyének egyébként magyar vonatkozása is van, az Árpád-házi Szent Erzsébetnek szentelt Convento de las Isabeles templomának oltárképét Szent Erzsébetről Nicolás Florentino festette. Az egykori kolostorból mára csak a templom maradt fenn. A régi székesegyház retablójának központi része a XII. század végén alkotott Santa María de la Vega aranyozott szobor, amely kalandos úton a Santa María de la Vega kolostorból került mostani helyére. A románkori épületből a kolostor árkádsorozatát őrzik a jelenlegi épület egyik helyiségében, amely a Rodríguez Fabrés Alapítvány tulajdonában van. Gómez Moreno spanyol régész, művészettörténész és történész ezeket a maradványokat a salamancai román stílus csúcspontjaként írta le.



Salamanca, Convento de las Isabeles

    

Salamanca, Monasterio de Santa María de la Vega, a jobboldali képen platereszk kapuzat

         Az új székesegyház 1513 és 1733 között épült, eleinte azt gondolták, hogy lebontják a régit, de a XVIII. században az új székesegyház befejezésekor úgy döntöttek, hogy meghagyják. Az új épület kezdetben későgótikus, a későbbiekben reneszánsz, platereszk és barokk stílusban készült, Spanyolország második legnagyobb és legutolsó gótikus katedrálisa. Harangtornya 110 méter magas, az országban az egyik legmagasabb, a régi székesegyház harangtornyának tetejére építették rá. Az új székesegyház legérdekesebb részei a platereszk kapuzatok. Az északi oldal Puerta Ramos kapujának érdekessége, hogy a 90-es évek felújítása során a tönkrement részeket újakkal pótolták, így került be a domborművek közé egy űrhajós, valamint egy vidáman fagylaltozó szörnyalak. Az űrhajóst sajnos 2010-ben megrongálták, itt még a rongálás előtt készült kép látható. A másik északi kapu és a vele átellenben levő déli kapu majdnem egyforma, a legimpozánsabb a nyugati kapu.

  

Salamanca, Catedral Nueva kívül és belül

  

Salamanca, Catedral Nueva, Puerta Ramos

   

Salamanca, Catedral Nueva, Puerta Ramos

   

Salamanca, Catedral Nueva, a nyugati főkapu és mellékkapu, az egymással szemben levő északi és déli kapu

         A székesegyházaktól nem messze, mindössze pár száz méterre található a salamancai egyetem, az egyik legrégebbi egyetem Spanyolországban és a spanyol világban, és a harmadik legrégebbi Európában, a XVII. századig Spanyolország legrangosabb, leghíresebb és legbefolyásosabb egyetemének tekintették. A salamancai egyetem történelmi épületei a XV-XVI. században épültek, és három ilyen van: az Edificio de Escuelas Mayores (fő iskolák), az Edificio de Escuelas Menores (mellék vagy kis iskolák) és a Hospital del Estudio. A három épület a Patio de Escuelas nevű téren található, Salamanca központjában.



Salamanca, Salamancai egyetem, Escuelas Mayores, a bejárat felett platereszk dombormű

    

Salamanca, Escuelas Menores, bejárat, belső részlet, a bejárattól balra Hospital del Estudio

         A négy fő iskola (Escuela Mayor) egyike volt a Colegio del Arzobispo Fonseca, az Alonso de Fonseca Santiago de Compostela-i érsek által a galíciai hallgatók számára 1519-ben alapított kollégium. (Az Ibériai-félsziget észak-nyugati részén levő Galícia nem tévesztendő össze a Kárpátaljával szomszédos történelmi Galíciával.) A platereszk bejáraton kívül figyelemre méltó a kollégium udvarának inkább reneszánsz, mint platereszk galériája és a templom kapuzata szintén platereszk-reneszánsz stílusban.

   

Salamanca, Salamancai egyetem, Colegio del Arzobispo Fonseca, bejárat és kapuzat az udvarban



Salamanca, Salamancai egyetem, Colegio del Arzobispo Fonseca, udvar

         Az egyetemmel közvetett kapcsolatban áll Alonso Fonseca háza, amelyet tisztjének, Don Diego Maldonado-nak adott, az épület napjainkban a salamancai egyetem brazil intézetének ad otthont. A kapu felett platereszk díszítés Fonseca, a ház tulajdonosának címerével.

   

Salamanca, Salamancai egyetem, Casa de Don Diego Maldonado

         Az egyetemtől a főtér (Plaza Mayor) felé haladva érkezünk a Casa de las Conchas régi városi palotájához, amely gótikus stílusban épült platereszk elemekkel kiegészítve 1493-1517. között. Az építtető a fentebb említett Maldonado család volt. A legszembetűbőbb része az épületnek a homlokzaton látható több mint 300 kagyló, az épület ezekről kapta mai elnevezését. A bejárat feletti platereszk díszítésben a Maldonado család címere látható. A belső udvar kétszintes galériája jellegzetes salamancai ívekből áll, hasonlókat lehet látni például az Escuelas Menores udvarának galériáján is.

  

Salamanca, Casa de las Conchas

         Alonso de Fonseca érsek 1500-ban építtette a ma Casa de las Muertes-nek ("a halál háza") nevezett házat, amelynek homlokzata platereszk stílusú, a bejárat felett az érsek mellszobra látható. A ház neve onnan ered, hogy egyrészt a két ablak alsó részén két-két, azaz összesen négy kőkoponya néz le, másrészt a XIX. század elején egy négyfős családot gyilkoltak meg a házban, utána sokáig lakatlan volt az épület.

   

Salamanca, Casa de las Muertes

         Említsünk meg még egy épületet, amely platereszk elemekkel rendelkezik. Eredetileg egy kolostor része volt, amelyet 1268-ban alapítottak, mára csak a Sancti Spiritus későgótikus templom maradt meg.

  

Salamanca, Iglesia de Sancti Spiritus

         Sétánk további részén látottak szerepeljenek röviden egy-egy képpel.



Salamanca, Plaza Mayor, a város főtere

   

Salamanca, Torre del Clavero, emblematikus torony, ill. Iglesia de San Pablo, egy barokk templomhomlokzat

         Salamancában a séta elején megtekintett románkori templomon kívül akad még néhány. Mindjárt a főtér közelében áll a San Martín de Tours templom, amelyet szinte nem lehet felismerni, annyira körbe van építve lakóépületekkel. Eleinte három oldalról lehetett megközelíteni, de a nyugati oldalon később egy kápolnát toldottak a templomhoz, amelyet csak belülről lehet megközelíteni. Itt látható, ha csak nehezen is, az egyik megmaradt románkori portál.

   

Salamanca, Iglesia de San Martín de Tours, nyugati portál a templom belsejéből

         A másik románkori portál viszont megmaradt az északi oldalon, a kapu felett látható Szent Márton lovasszobra, amint a köpenyét a koldusnak adja. Mint az közismert, a szent pannónia származású, Sabariából, a mai Szombathelyről került nyugatra és Tours város püspöke lett később.

      

Salamanca, Iglesia de San Martín de Tours, északi portál

         A harmadik portál a déli oldalon viszont megsemmisült, amikor a templomhoz hozzátoldottak egy átjárót, kívülről egy platereszk, egyes vélemények szerint reneszánsz kapuzatot építettek. (Megjegyzendő, hogy a platereszk stílust a reneszánsz spanyol változatának lehet tekinteni.) Itt is lehet látni egy Szent Márton lovasszobrot a koldussal.

   

Salamanca, Iglesia de San Martín de Tours, déli portál

         Kiegészítésképpen röviden lássunk még néhány románkori templomot, amelyek a központhoz közel állnak, de mégsem estek az utunkba. A San Julián és Santa Basilisa templom eredete sok salamancai templomhoz hasonlóan a XII. századra nyúlik vissza. Jelenleg a hajó északi falának csak egy része maradt meg a harangtorony alsó részével, a későbbi századokban történt átalakítások megváltoztatták az eredeti megjelenést. A románkori portál két vastag támpillér között helyezkedik el, a bal oldali támpillér részben levágta a portál szélét.

      

Salamanca, Iglesia de San Julián y Santa Basilisa

         A San Cristóbal templom egy kis dombon, az azonos nevű téren a városközpont legkeletibb végén, a Sancti Spiritus templom közelében található, 1145-ben a jeruzsálemi kórház lovagjai alapították.

   

Salamanca, Iglesia de San Cristóbal, részletek az apszis frízéről

         A városmagtól északabbra még két román stílusú templom érdemel említést. Az egyik az 1150-ben alapított San Juan de Barbalos templom, a másik pedig a XI-XII. századok fordulója táján épült San Marcos templom.

   

Salamanca, Iglesia de San Juan de Barbalos

   

Salamanca, Iglesia de San Marcos

         Végezetül lássunk egy római eredetű műemléket is, az I. században épült hidat a Tormes-folyón, a hídnak van egy spanyol eredetű későbbi folytatása. A XX. századig használták, jelenleg csak gyalogos forgalom van rajta.

   

Salamanca, Puente romano, a híd rómaikori és spanyol része

         Virtuális kitérő: Salamanca után visszaindultunk Burgos felé azzal a céllal, hogy félúton megtekintjük Valladolid városát. Mielőtt odaértünk volna, nem sokkal Valladolid előtt meglátogathattunk volna egy újabb kasztíliai várat, a kitérő az autópályáról kevesebb lett volna egy kilométernél, azonban erre a lehetőségre nem készültünk fel előre, ezért csak az autópályáról volt látható a vár az anyósülésről. Az Enriquez család Simancas kastélya nem az egyedüli, nem messze a Castillo de los Comuneros de Torrelobatón vár is az övék volt.



Castillo de Simancas az autópályáról



Castillo de Simancas

         Valladolidban sikerült a városközponthoz közel leparkolni, a továbbiakban a látottakról a sétánk mentén következzen a rövid ismertetés. Legelőször a központban látható templomkomplexumot néztük meg. Azért lehet a látottakat komplexumnak nevezni, mert a leírásokban első, második, harmadik és negyedik templomokról esik szó, ezek a templomok egymás közelében létesültek (illetve egyikük-másikuk időközben részben vagy egészben megsemmisült). Mi a másodiknak nevezett Santa María la Mayor templommal találkoztunk először, amelynek csak a román kori tornya, valamint a gótikába hajló kapuzata és néhány részlete a kápolnákkal maradt fenn, a többi részeit a mai székesegyház építése során bontották le, napjainkban az oszlopok helyét ciprusfák jelzik.

    

Valladolid, Colegiata de Santa María la Mayor

         Időrendben ezután a negyediknek nevezhető templomhoz értünk, a Nuestra Señora de la Asunción székesegyházhoz. 1527-ben hirdettek pályázatot egy reneszánsz templom építésére a második templom mellett, ez lett volna a harmadik templom, a terv az volt, hogy az újabb nagyobb templom felépítése után a másodikat, a Santa María la Mayor templomot lebontják. Időközben a kinevezett tervezők meghaltak, a munkák lelassultak, majd abbamaradtak, ezután a híres Juan de Herrera építészhez fordultak, amikor épp Valladolidban tartózkodott egyéb munkálatok miatt. Herrera tervei alapján később munkatársai fogtak hozzá az újabb, már negyedik templom építésének a harmadik alapjain, ez a templom aztán 1595-ben székesegyházi rangot kapott, de igazándiból a templom máig nincs befejezve. A templom építése során a második templomot kőfejtőnek használták, ezért maradt a második templomból kevés részlet.

  

Valladolid, Catedral de Nuestra Señora de la Asunción

         A székesegyház felől volt először rálátásunk a Santa María La Antigua templomra, az antik megnevezés utal arra, hogy ez a templom volt az első. Sétánk végefelé újból volt alkalmunk megnézni, ekkor derült ki számunkra, hogy egy újabb galériás templommal álltunk szemben. A templomról az első benyomás az volt, hogy egy neoromán templomról van szó, utólag a leírásokból ez a vélemény alátámasztást nyert, tudnillik a XX. század első felében kardinális restauráláson esett át.

  

Valladolid, Iglesia de Santa María La Antigua

         A templomoktól kelet felé haladva a Santa Cruz palota mellett haladtunk el, a palota arról nevezetes, hogy az első reneszánsz stílusú épület Hispániában. Az épületet 1491-ben avatták fel, a helyi egyetem kollégiumaként szolgált, befolyásos családok gyermekei tanultak itt, akik később a Habsburg-bürokrácia kulcspozícióiban helyezkedhettek el. Jelenleg több funkciót is betölt, a helyi egyetem rektorának székhelye, itt van az egyetemi múzeum és az Arellano Alonso afrikai művészeti gyűjtemény.



Valladolid, Palacio de Santa Cruz

         A következő látnivaló a Kolumbusznak szentelt múzeumi komplexum épülete volt. Korábban itt egy szerény ház volt, amelyben egy Colón nevű család élt. 1866-ban Kolumbusz nevével azonosították a házat, állítólag itt hunyt el Valladolidban 1506. május 20-án. A ház később megsemmisült, a helyén létesült a ma létező múzeumi központ.



Valladolid, Casa Museo de Colón

         A múzeum közelében vetettünk egy rövid pillantást a Santa María Magdalena templomra, amelyet Pedro de la Gasca építtetett temetkezési helyszíneként a XVI. században, bár a templom eredete a XII. század közepére nyúlik vissza. Pedro de la Gasca 1546-ban Peru alispánja volt, az Óvilágból való visszatérése után Palencia és Sigüenza püspöke volt, a templom homlokzatán az építtető címere látható, állítólag a legnagyobb kőből faragott pajzs a világon.



Valladolid, Iglesia de Santa María Magdalena

         Ezután majdnem egy kilométert gyalogoltunk, hogy láthassuk véleményünk szerint Valladolid legvonzóbb platereszk látnivalóit. Az első a San Gregorio kollégium volt, a Santa Cruz kollégiumhoz hasonlóan a felsőfokú oktatást szolgálta, a domokos testvérek hittudományi főiskolájaként, a XV. század végén épült. A valladolidi egyetemen oktatott tantárgyak kiegészítéseképp főként a teológia tanítására használták, a XX. században a Nemzeti Szobrászati ​​Múzeum székháza volt, napjainkban a Colegio de San Gregorio Nemzeti Múzeum székhelye. Az architektúra legimpozánsabb része a bejárati homlokzat, a platereszkre jellemző burjánzó úgynevezett függönyhomlokzat. Érdekes részletei a homlokzatnak a bejárat oldalán látható "vad emberek" szobrai. A kollégium belsejében is további platereszk részletek vonják magukra a figyelmet, például a belső kápolna bejárata, szószéke vagy a kerengő kiképzése.

   

Valladolid, Colegio de San Gregorio, homlokzat

    

Valladolid, Colegio de San Gregorio, belső részletek

         A San Gregorio kollégiummal szomszédos San Pablo templom Valladolid egyik legreprezentatívabb épülete, 1445 és 1616 között épült, és a domonkos rendhez tartozik. A templomnak, illetve eredetileg a pálos rend kolostortemplomának magyar vonatkozása is van, amint a pálos rend neve ezt sugallja. A kolostort 1276-ban Aragóniai Jolanta alapította édesanyja, Magyarországi Jolán aragóniai királynénak, II. András magyar király lányának emlékére (a pálos rendet 1250-ben Esztergomban alapították Boldog Özséb kezdeményezésére). A homlokzat kialakítása 1500 körül fejeződött be. Fontos értéke a templomnak a Fra Angélico által festett Angyali üdvözlet, amely ma a Pradóban látható. Helyette a templomban látható a spanyol reneszánsz helyi nevezetes festőjének, Antonio Vázqueznek egy képe (Szent János Patmosz szigetén), több képe a helyi múzeumban látható.

   

Valladolid, Iglesia de San Pablo, homlokzat

   

Valladolid, Iglesia de San Pablo, bejárat és kapuzat a templom belsejében

  

Valladolid, Iglesia de San Pablo, Fra Angélico és Antonio Vázquez

         A két platereszk templomtól vissza indultunk a központ felé az autónkhoz. Útközben egy olasz templomokra emlékeztető késő reneszánsz, korai barokk templomot láttunk, a leírásokban Bramante ihletésére hivatkoznak. Építését 1604-ben fejezték be, a homlokzat szobrai 1606-ban készültek el.



Valladolid, Iglesia de Nuestra Señora de las Angustias

         Mielőtt autóba szálltunk volna, egy pillantást vetettünk a tőlünk száz méternyire álló épületre, amelyről utólag tudtuk meg, hogy a helyi egyetem központi épülete, a jogi kar is itt van, a homlokzat barokk eredetű, 1716-1718. között létesült.



Fachada de la Universidad de Valladolid

         A városból kifelé menet az autóból rá lehetett látni Cervantes házára, amely ma múzeum.



Museo Casa de Cervantes