várj egy kicsit Siklósi Miklós honlapja

Katalónia, 4. nap

Barcelona
2012. június 5.

Barcelona
Catedral de la Santa
   Creu i Santa Eulàlia
Gaudí, Casa Milà
Gaudí, Casa Batlló
Gaudí, Sagrada Família
Gaudí, Parc Güell
Museu Nacional d'Art
   de Catalunya
néhány románkori
   épület

Amerre Barcelonában jártunk (ld. térkép):

hop on hop off:
   piros vonal
 
   kék vonal    
kocsival:          
vonattal:         
gyalog:           


Hátra Kezdőlap Előre






 
 
 

A következő katalóniai napon, június 4-én pihentünk a kempingben, élveztük a júniusi meleg időt és a kemping medencéjét, ahonnan egyébként úszás közben Montblanc városkájára volt rálátásunk.

  

Montblanc kemping

  

Montblanc kemping

         A következő napon Barcelonába indultunk, méghozzá nem autóval, hanem vonattal, a távolság 112 km volt. Az interneten olvastam, hogy Barcelonában a külföldi parkoló kocsik vagy a rendőrség, vagy a bűnözők figyelmét keltik fel, arról nem is beszélve, hogy biztos nehéz helyet találni, a parkolási díjra is gondolni kell. Montblanc vasútállomása a kempingtől két kilométerre volt, oda azért kocsival mentünk, az állomás mellett hagytuk a kocsit, estefelé visszajövet épségben találtuk és tudtunk gyorsan visszatérni a kempingbe. Barcelonában a pályaudvar szinte a város közepén volt, úgyhogy gyalog mentünk az első látnivalók felé.
         A pályaudvar közelében pár száz méterre található a Barrio Gótico negyed, Barcelona legősibb városrésze, gyakorlatilag a rómaiak által alapított és fallal körülvett Barcino területével azonos. A római falak elég sokáig megmaradtak, helyenként a középkorban kiegészítették, illetve ráépítettek a római falakra. A XIX. század közepén a város rohamos fejlődése okán a falakat sokhelyütt lebontották, mára csak néhány helyen maradtak meg rómaikori maradványok. A székesegyház mellett máig áll Barcino főutcájának, a decumánusnak északi kapuja, mellette a római aqueduct egy darabja is látható.

    

Barcelona, Barrio Gótico, rómaikori részletek

         A római kaputól balra áll a barcelónai gótikus Santa Cruz y Santa Eulalia székesegyház. A jelenlegi templom helyén már állt egy korakeresztény bazilika, majd később egy vizigót román stílusú székesegyház, a jelenlegi a XIII-XV. század során épült, és csatlakozik hozzá egy kerengő is. A homlokzatot a más városokban álló gótikus székesegyházakhoz hasonlóan (Köln, Milánó, de akár Budán is) a XIX. században sikerült neogótikus stílusban befejezni.

    

Barcelona, Santa Cruz y Santa Eulalia székesegyház 1880-ban és ma, a templom belsejében a kórus

         A székesegyháznak a főhomlokzati bejáraton kívül több szép portálja is van, néhány ezek közül a kerengőbe vezet. A San Ivo kapuzat a legrégebbi, ötszáz évvel ezelőtt itt volt a főbejárat az északi oldalon. Eredetileg román stílusú volt, de mai látványa koragótikus, bár van néhány románkori részlete a korábbi románkori székesegyházból. Alább még két kapuzat látható, mindkettő a kerengőbe vezet, a késő románkori Santa Lucia kapu a kerengő hasomló nevű kápolnájába vezet, a Piedad (Irgalmasság) kapu a kerengő külső kapuja a XV. századból.

    

Barcelona, a székesegyház kapui: Santa Lucia, San Ivo, La Piedad

  

Barcelona, a San Ivo kapu románkori faragott részletei

         A székesegyházból ugyan kevés románkori részlet matadt fenn, a városban azért akad ezenkívül néhány, igaz nem sok románkori emlék. Bár a város központjában találhatók, nem szántuk rá magunkat ezeket meglátogatni, és csak röviden pár képpel illusztrálom ezeket az emlékeket. A Barrio Gótico negyedtől egy kicsit távolabb kelet felé a San Pedro de las Puellas női kolostorból csak a templom maradt meg, néhány belső részletét érdemes megtekinteni, kívül nem nyújt élményt. A XII. századi Capella d'en Marcùs kicsi kápolnája a Barrio Gótico közelében már érdekesebb, lombard vonásokat mutat. A Barrio Gótico negyedtől egy kicsit nyugatabbra még két románkori emléket lehet megemlíteni. A XII. század második feléből való Sant Llàtzer kápolna apszisa érdemel figyelmet, szintén lombard jegyekkel, valamikor a leprások kórházához tartozott. A legérdekesebb talán az egykori bencés San Pablo del Campo kolostor, az egyik legjobban megőrződött románkori épület a városban. A IX. század végén alapították, mai formáját a XIII. században nyerte el. Végezetül röviden említsünk egy olyan románkori emléket, amely máshonnan származik, a Pedralbes konvent a hasonló nevű hoppon-hoppoff megálló közelében idegen tollakkal ékeskedik, a besalú-i Santa Maria romos templomából származó portált és oszlopfőket építettek be.

  

Barcelona, Monasterio de San Pedro de las Puellas

  

Barcelona, Capella d'en Marcùs, Església de Sant Llàtzer

    

Barcelona, Monasterio de San Pablo del Campo

         A székesegyháztól nem messze a Plaça de Catalunya központi téren szálltunk fel a Hop On Hop Off városnéző buszra. Hosszú sorban álltak a várakozók, de mi hamar felszállhattunk, mert az interneten előre megvettük a jegyeket, igaz, egy kicsit keresni kellett, hol is realizálhatjuk az otthon kinyomtatott megrendelést. Két vonalon is utaztunk, a kék és piros vonalon, mivel a buszoknak vannak olyan megállói, ahol a két vonal keresztezi egymást.
         A fő attrakció, amire kiváncsiak voltunk, a UNESCO Világörökség részét képező Gaudi épületek. Gaudi a XIX-XX. század fordulóján több helyen is épített jellegzetes épületet, útunk folyamán Leónban és Astorgában láthattunk egyet-egyet (sajnos Astorgában csak "virtuálisan"), a legtöbb, szám szerint hét helyszín, Barcelonában látogatható. A Hop On Hop Off busz kék vonalára szállva négy helyszínt láthattunk, sorrendben Casa Batlló, Casa Milà, Sagrada Família és Parc Güell. Van még két palota a városban, amelyeket sajnos nem érintettünk, az egyik a Rambla közelében a Palacio Güell, a másik pedig a Casa Vicens a Parc Güell-től nem túl messze. A hetedik látnivaló már a városon kívül áll, az ún. Colonia Güell-ben a Güell család kriptája, természetesen szóba se jöhetett, hogy oda eljussunk, a Barcelonára szánt egy nap folyamán. Mivel akár az interneten, akár egyebütt sok információt lehet találni Gaudiról, alább csak egy-egy kép, illetve egy rövid videó szerepeljen illusztrációként.

    

Barcelona, Casa Batlló, Casa Milà, Sagrada Família

  

Barcelona, Parc Güell

    

Barcelona, Casa Vicens, Palacio Güell, Cripta de la Colonia Güell



Barcelona, Gaudi

         Barcelonában van még egy világörökségi helyszín a Gaudi-helyszíneken kívül, a Palau de la Música Catalana and Hospital de Sant Pau (Katalán Zene Palotája és Sant Pau Kórház), amelyet elkerültünk, nem esett útba. A zenepalota a XX. század elején épült a spanyol szecesszió stílusában, 1997. óta szerepel a UNESCO világörökségi listáján.

  

Barcelona, Palau de la Música Catalana and Hospital de Sant Pau

         Tovább menet a kék vonalon a Francesc Macià megállónál átszálltunk a piros vonalra, hogy a Montjuïc-hegy és a kikötők felé haladjunk. A városnéző buszokból menet közben készült képeket a Fotóalbumok menüben lehet megtekinteni a barcelonai menüben. A piros vonalon a továbbiakban olyan látnivalók vannak, amelyek művészeti szempontból érdekesek.
         A Plaça d'Espanya felé közeledve balkézről a buszból látható volt egy óriási, 20 méter magas térplasztika "Nő és Madár" néven, Miró híres katalán művész utolsó szabadtéri alkotása 1982-ből a róla elnevezett parkban. Miróról tudnivaló, hogy Barcelona szülötte és az 1968-ban létrehozott Miró Alapítvány révén is szorosan kötődött a városhoz. Bár a világ sok városában láthatók alkotásai (Tokió, Cincinnati, Harvard Egyetem, a UNESCO párizsi épülete, Georges Pompidou Központ Párizsban, Madrid, Ludwigshafen, stb.), a barcelonai Miró Alapítvány őrzi a legreprezentatívabb alkotásait. Mirót 1968-ban bízták meg a barcelonai repülőtér freskójával, amelyhez további két művet akart hozzáadni, hogy szárazföldi, tengeri és légi úton fogadja a barcelonai látogatókat. Az egyik a Nő és Madár kompozíció volt, amely a szárazföldi fogadást jelképezte a művész elképzelése szerint, a másik pedig a kikötőbe vezető Ramblán félúton a kikötő és a Plaça de Catalunya (ahol a Hop On Hop Off buszra szálltunk fel) között a gyalogosok talpa alatt a járdán létrehozott színes mozaik, a kikötőből jövet a tenger felől érkező látogatókat fogadta (a repülőtéri alkotás értelemszerűen a légiutasokat fogadta). A Miró Alapítvány a piros vonal mentén a Montjuïc-hegyen létesült, a buszmegállótól pár lépésre. Miró alkotásai mellett több művészt is támogatott az alapítvány, egyébként maga az alapítvány Miró elképzelése szerint nem múzeumként szolgál, hanem elő kell mozdítania a legfrissebb művészet megismerését és terjesztését, a művészek támogatását, ennek megfelelően több művész munkái is ki vannak állítva itt.



Barcelona, Miró, repülőtér

    

Barcelona, Miró, Nő és Madár, mozaik a Ramblán



Barcelona, Miró, Foundation Miró

    

Barcelona, Miró, Foundation Miró, Miró: Egy Madár Simogatása, Miró: Nő, Madár és egy Csillag Modellje, Alexander Calder: Négy Szárny

         A CaixaForum-Pavelló Mies van der Rohe buszmegállónál a Plaça d'Espanya mellett látható az 1929-es nemzetközi kiállításra készült német pavilon, amelyet Ludwig Mies van der Rohe és Lilly Reich konstruktivista építészek terveztek. Bár 1930-ban a pavilont lebontották, de 1980-ban úgy döntöttek, hogy az eredeti tervek alapján újjáépítik, és néhány évvel később fel is avatták. A Plaça d'Espanya mai arculatát egyébként az 1929-es kiállítás megrendezése során nyerte el.



Barcelona, Pabellón Mies van der Rohe

         Ha már az itteni művészekről, alkotásaikról esik szó, röviden említsük meg a Picasso Múzeumot annak ellenére, hogy még a közelében sem jártunk, nem volt rá időnk. A múzeum egy régi épületben lett berendezve Barcelona régi negyedeinek egyikében, és Picasso sok korai, még realista alkotását mutatja be.

    

Barcelona, Picasso Múzeum, Önarckép (1896), Harlequin (1917), Columbus Avenue (1917)

         A Plaça d'Espanya felől már látható volt a buszból a Montjuïc-hegyen Katalónia Nemzeti Művészeti Múzeuma (röviden a spanyol nyelvű MNAC rövidítést használják előszeretettel a teljes megnevezés helyett), következő célpontunk. A múzeum románkori kollekciója az egyik legteljesebb a világon. Az 1929-es nemzetközi kiállítás alkalmából építették abból a célból, hogy a spanyol művészetet mutassák be, több mint 5000 műalkotást foglal magában az egész ország területéről. Számunkra azért is volt érdekes, mert nagyon sok románkori templom freskóit lehet megtekinteni a katalóniai Pireneusok területéről. Ezeket a templomokat a magas hegyek között nehéz lett volna végigjárni, viszont a múzeumban egy helyen a legérdekesebbeket megnézhettük. Ime néhány érdekesebb templom: Sant Climent de Taüll, Santa María de Taüll, Santa Maria in Sigena‎ (Huesca és Lerida között), Sant Quirze de Pedret, Sant Pere de la Seu d'Urgell, Santa Maria d'Àneu, és még lehetne tovább sorolni. Természetesen a románkori kollekcón kívül sok alkotás látható a múzeumban a későbbi korokból, a gótikán, reneszánszon át egészen a XIX-XX. századig, az alábbi képek is ezt illusztrálják.

  

Barcelona, MNAC, az épület a Plaça d'Espanya felől és belül

    

Barcelona, MNAC, freskók különböző templomokból: Sant Climent de Taüll, Santa Maria de Taüll‎, Seu d'Urgell‎

  

Barcelona, MNAC, Santa Maria d'Àneu‎ templom freskója, illetve a barcelonai San Pedro de las Puellas kolostor kerengőjének részlete

    

Barcelona, MNAC, Fra Angelico: Virgen de la Humildad (Alázatos szűz), Filippo Lippi: Madonna a kisdeddel és két angyallal, Mucha: plakát