Az itt szereplő ismertetés rövidített változata a "Várak, kastélyok, templomok" c. kiadványsorozat (ezzel a címmel folyóirat, évkönyvek, digitális kiadványok jelentek meg a történelem, épített örökség és turizmus témákban) 2019-es évkönyvében jelent meg.

További részletek:

Előre






 
 
 

Siklósi Miklós

Orosz templomok a tatárjárás előtt és a folyóvízi kereskedelem

Tartalom:

      A varég-görög kereskedelmi út:
         - A varég-görög kereskedelmi útról
         - Templomok a varég-görög kereskedelmi út mentén, Kijev
         - Templomok a varég-görög kereskedelmi út mentén, Kijev tágabb környezete
         - Egyéb templomok a varég-görög kereskedelmi út mentén a mai Ukrajna területén
         - Templomok a varég-görög kereskedelmi úton Kijev és Novgorod között
         - Templomok a varég-görög kereskedelmi út északi részén
         A volgai kereskedelmi út:
         - A vlagyimir-szuzdali fejedelemségekben épült templomok
        

A tatárjárás a kijevi Oroszhon (Киевская Русь, Kijevszkaja Rusz) életében gyökeres változást hozott, ezután legalább egy évszázadig nem épültek templomok errefelé Novgorod és Pszkov környékének kivételével. Ez a tény indokolja, hogy a XIII. század közepéig épült templomokat a később épült templomoktól elkülönülten tárgyalhassuk. Ha térképen vizsgáljuk ezeknek a templomoknak az elhelyezkedését, azt lehet látni, hogy nagyjából a Kijev–Novgorod–Vlagyimir háromszögben találhatók, azaz elég nagy távolságokra egymástól (Kijev–Novgorod 900 km, Kijev–Vlagyimir 900 km, Novgorod–Vlagyimir 600 km légvonalban). A nagy távolságok miatt, illetve a korai feudális viszonyok miatt egységes Oroszhonról nem is beszélhetünk, csak egymással rokoni alapon kapcsolatban levő önálló fejedelemségekről (a fejedelemségek mindegyike Rurik viking őstől származtatta magát). Arra a kérdésre, hogy miért alakultak ki ennyire elszórtan a fejedelemségi központok, ahol a templomok épültek, a válasz a korabeli kereskedelemben rejlik.

(A szerző felvételeivel)

         A X-XI. század folyamán a keleti szláv területeken hasonló folyamat zajlott le, mint a Kárpát-medencében, a keresztény vallás felvétele ott is napirendre került, azonban míg nálunk Róma hatása bizonyult erősebbnek, tőlünk keletebbre Bizánchoz fordultak a szláv fejedelmek. Ennek köszönhető, hogy az ebből az időből származó templomok (és a későbbiekben is) bizánci hatást mutatnak. A bizánci befolyásnak természetesen elsősorban gazdasági okai voltak, a keleti szláv törzsek területén haladtak át a Fekete-tengerből a Balti-tenger felé irányuló kereskedelmi utak. Mivel abban az időben még nem voltak kiépített utak a sűrű erdőkkel borított területeken, a folyóvizek biztosították a kereskedelmi karavánok számára az utat.



A kereskedelmi utak áttekintése a legfontosabb templomokkal (bővebben ld. interaktív térkép)

         Ezekről a folyóvízi kereskedelmi utakról ma keveset tudunk az eltelt kb. ezer év távlatából, mivel nagyon kevés írásos emlék maradt fenn, csak régészeti ásatások alkalmával tártak fel a Balti-tenger és Novgorod környékén keleti pénzérméket. Az sem könnyíti meg a rálátást, hogy a két tenger vízgyűjtő területe között a folyókon nincs átjárás. A korabeli kisméretű kereskedelmi bárkákkal azonban le tudták küzdeni a tengerek és folyók közötti vízválasztókat, az aránylag sík területeken a folyók közötti távolságok csupán legfeljebb néhány tíz kilométer hosszúak voltak arrafelé. Több ilyen szárazföldi hajóvontatást (oroszul „volok”) tártak fel régészetileg.



Kisebb csónakok két folyó között



Nagyobb bárkák vontatása (Rerich orosz festő, XX. század eleje)



Tengerentúli vendégek (Rerich orosz festő, XX. század eleje)